otwarcie wystawy: piątek, 16.05.2025, godz. 19:00
wystawa: 16.05 – 20.06.2025
organizator:

partner:

miejsce: Galeria Piekary
ul. Św. Marcin 80/82
CK Zamek, Dziedziniec Różany
61-809 Poznań
wystawa czynna pon. – pt. 10 – 18
patronat medialny:



Fundacja 9/11 Art Space i Galeria Piekary zapraszają na wystawę Szalona dekada. Polska fotografia lat 70., która poświęcona jest głównie polskim artystom – fotografom, choć pojawią się też twórcy spoza naszych granic. Wystawa jest zapisem dynamicznych przemian i zjawisk twórczych, które miały miejsce w trakcie tych dziesięciu lat. Ekspozycja pozwala na poznanie artystycznej drogi, którą zbudowały i podążały osoby poświęcające się fotografii w latach 70.
Dekada ta była okresem przemian, ale i początków – to wtedy Ryszard Waśko staje się członkiem Warsztatu Formy Filmowej, a Janusz Bąkowski dołącza do ZPAF. Inni są już w fazie dojrzewania: Robakowski głosi ideę antynarracyjności, Maria Pinińska-Bereś dokonuje najważniejszych w swojej karierze wyborów artystycznych, a Jerzy Rosołowicz, słynny artysta-malarz, tworzy jedyną w swoim życiu serię fotograficzną „Fotoneutrotikony”. Zdzisław Sosnowski zaczynał dekadę od eksperymentów analityczno-konceptualnych, przechodził przez problem percepcji odbiorcy i rekonstrukcji, żeby dotrzeć ostatecznie do krytyki kultury masowej i nowych mediów. Środowisko artystyczne przypominało kalejdoskop, w którym można obserwować niekończące się nowe myśli, prądy i wydarzenia. Pięćdziesiąt lat później Galeria Piekary wraca do tych wydarzeń, aby symboliczne uhonorować tych mniej i bardziej znanych wówczas artystów, ale też dać przestrzeń do refleksji nad fotografią i jej miejscem w dyskursie.
Określenie szalona w tytule zaznacza niebanalność i eksperymentalny charakter ówczesnych działań artystycznych. W tamtym momencie dopiero od stosunkowo niedawna fotografia zaczęła mieć wymiar artystyczny, twórcy pospieszyli więc, by jak najlepiej wykorzystać to medium. Nie pytają, jak fotografować; pytają, jak przekształcić obraz fotograficzny za pomocą matematyki (Bąkowski), czy można płaski obraz odczytać prestrzennie (Dłubak) i jak w kilku kadrach ująć palące społeczne problemy i niebezpieczne zjawiska (Natalia LL). Stawiali te pytania i sami starali się uzyskać na nie odpowiedzi, często współpracując w grupach, kolektywach i stowarzyszeniach, takich jak Grupa Permafo czy wspomniany Warsztat Formy Filmowej. Artystów łączyła chęć eksperymentowania, również na przestrzeni samego procesu twórczego, a także chęć eksponowania fotografii jako medium dotykającego rzeczywistości. To ostatnie doskonale widać na przykładzie zbioru zdjęć wykonanych przez Pawła Kwieka, które przedstawiają kartki z informacją, w jakiej odległości stał autor podczas fotografowania.
Na wystawie pojawią się prace wszystkich twórców, którzy zostali wyżej wymienieni. Oprócz tego pokażemy również prace artystów, którzy już wcześniej zagospodarowywali przestrzeń w Galerii Piekary: Antoniego Mikołajczyka, Zbigniewa Lachowicza, Przemysława Kwieka, ale też dzieła twórców spoza granic, na przykład węgierskiego fotografa Tibora Hajasa, który przyjeżdżał do Polski, co świadczy o międzynarodowej sferze wzajemnych inspiracji. Duża część wystawy została poświęcona Kompozycji białoruskiej Przemysława Kwieka.
Artyści, których prace prezentujemy na wystawie, mieli niebagatelny wpływ na rozwój polskiej sztuki, o czym świadczą liczne odznaczenia: Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” Witolda Jurkiewicza, Nagroda im. Katarzyny Kobro przyznana w 2001 roku Zbigniewowi Dłubakowi, Krzysztofowi Wodiczce w 2006 i Zygmuntowi Rytce w 2011, odznaczenie Krzysztofa Wodiczki Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski czy Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla Natalii LL i wiele innych. Prace artystów i artystek znajdują się w licznych kolekcjach w Polsce i za granicą.
Dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania
