WYSTAWA: Mroczny przedmiot pożądania

Wystawa Mroczny przedmiot pożądania zostanie udostępniona zwiedzającym w okresie 10.06-10.07.2020.

Ze względów bezpieczeństwa nie organizujemy wernisażu. Od dnia 10.06 (środa) zapraszamy do Galerii Piekary od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-18:00.

WYSTAWA PRZEZNACZONA JEST DLA WIDZÓW PEŁNOLETNICH.

Jednocześnie w Galerii może przebywać nie więcej niż 26 osób zwiedzających ekspozycję; zwiedzający powinni zachować pomiędzy sobą i personelem Galerii Piekary minimum 2 m odstępu. Zwiedzający zobowiązani są do noszenia maseczek zakrywających usta i nos. Zasada ta nie dotyczy osób zwolnionych z tego obowiązku na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Zwiedzający zobowiązani są do dezynfekcji rąk środkiem zapewnianym przez Galerię Piekary (płyn jest dostępny przy wejściu).


UWAGA!

Od 12 marca 2020 roku zgodnie z rekomendacjami z rozporządzenia MKiDN Galeria Piekary będzie zamknięta dla publiczności do odwołania. Wystawa Mroczny przedmiot pożądania zostanie udostępniona zwiedzającym w późniejszym terminie.


WYSTAWA PRZEZNACZONA JEST DLA WIDZÓW PEŁNOLETNICH.

13.03.2020–10.04.2020

Artyści: Merry Alpern, Nobuyoshi Araki, Zdzisław Beksiński, Hans Bellmer, Larry Clark, Nan Goldin, Ken Hicks, Zhang Huan, Katarzyna Kozyra, Sarah Lucas, Paul McCarthy, Borys Michajłow, Tracey Moffatt, Pierre Molinier czy Christer Strömholm

Wernisaż: 13.03.2020, godz. 19:00

Galeria Piekary
ul. św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany

Wystawa czynna pon.-pt. 10:00-18:00
wstęp wolny

 

Organizator: Galeria Piekary
www.galeria-piekary.com.pl, galeria@galeria-piekary.com.pl

Partnerzy:

Fundacja 9/11 Art Space
fundacjaartspace@gmail.com

Wyższa Szkoła Języków Obcych im. S. B. Lindego
www.wsjo.pl

 


Wystawa Mroczny przedmiot pożądania prezentuje bogaty wybór światowej i polskiej fotografii z kilku kolekcji prywatnych, skupionej wokół tematyki związanej z cielesnością i seksualnością autorstwa takich artystów jak Merry Alpern, Nobuyoshi Araki, Zdzisław Beksiński, Hans Bellmer, Larry Clark, Nan Goldin, Ken Hicks, Zhang Huan, Katarzyna Kozyra, Sarah Lucas, Paul McCarthy, Borys Michajłow, Tracey Moffatt, Pierre Molinier czy Christer Strömholm. Wystawa zbiorowa jest próbą spojrzenia na ludzkie ciała przez obiektywy wielu artystek i artystów. Poszczególne wątki prezentowane na wystawie umożliwiają zapoznanie się z różnymi sposobami ujmowania ludzkiego ciała, zmysłowości i seksualności, zarówno ze strony kobiet, jak i mężczyzn. Ludzkie ciało i seksualność oraz ich przedstawienia są uwarunkowane nie tylko społecznymi normami i mechanizmami, ale także kulturowymi odniesieniami. Wystawa jest nasycona dynamicznymi relacjami pomiędzy poszczególnymi obiektami.

Tytuł wystawy nawiązuje do ostatniego filmu Luisa Buñela, w którym reżyser opowiada historię miłości nieodwzajemnionej, frustracji, emocjonalnego masochizmu i obsesji starszego mężczyzny na punkcie nastoletniej dziewczyny i jej ciała oraz presji chrześcijańskiego wychowania i norm społecznych. W filmie miłość i relacja bohaterów jest zestawiona z atakami terroryzmu i przemocy. Symbolem frustracji staje się bielizna Conchity, która jest jednocześnie erotycznym fetyszem i niezniszczalnym pasem cnoty i czystości.

Jednym z filarów naszej kultury już od starożytności jest tradycja kultu ciała nieodłącznie związana z wypracowanymi na przestrzeni wieków zasadami ikonografii, a zatem erotyka i seksualność są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych wątków w kulturze i sztuce. Współczesne wizerunki ciała niejednokrotnie podejmują próby przewartościowania lub przekroczenia przyjętych granic. Fotografia jako medium od samego początku istnienia tworzyła przedstawienia, które wkraczały w sfery intymne i wykraczały poza przyjęte normy obyczajowości i chrześcijański światopogląd. Pokazywanie ludzkiego ciała i seksualności w medium fotograficznym łączy kulturę wysoką z niską, nierzadko wprowadzając elementy pornografii do sztuki, fascynuje i jednocześnie uderza w nasze przyzwyczajenia, wprowadzając niepokój i łamiąc konwencje obrazowania. Widz staje się odbiorcą widowiska wykreowanego przez twórcę, a fotografia staje się przedmiotem konsumpcji.

Zamierzeniem wystawy Mroczny przedmiot pożądania jest wskazanie na zaskakujące ujęcia tematyki, wyrastające z różnych nurtów fotografii. Eksponowane są prace ukazujące ludzkie ciała nawiązujące do klasycznych przedstawień aktów, ale również ciała nienormatywne, ciała transgresyjne, ciała obsceniczne, ciała skrępowane czy wreszcie ciała sztuczne, wywołując tym samym przerażenie i jednocześnie fascynację odbiorcy.