12.01.2018–23.02.2018
Wernisaż: 12.01.2018, godz. 19:00
Galeria Piekary
ul. św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany
Wystawa czynna pon.-pt. 10:00-18:00
wstęp wolny
Organizatorzy:
Galeria Piekary
www.galeria-piekary.com.pl, galeria@galeria-piekary.com.pl
Fundacja 9/11 Art Space
fundacjaartspace@gmail.com
Wojciech Idźkowski (ur. 1960, Poznań) to absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (aktualnie Uniwersytet Artystyczny). Jego zainteresowania artystyczne oscylują wokół malarstwa, fotografii i rysunku, co uwidacznia się mocno w samych pracach.
Wielkoformatowe obrazy Idźkowskiego charakteryzują się nie tylko nasyconą kolorystyką, którą kontrastuje on z dużymi obszarami wytłumionych, wyciszonych plam barwnych, ale też eksperymentami z perspektywą czy wyraźnie podkreślaną fakturowością – najbardziej interesujące okazuje się jednak to, co przebija się przez warstwy farby i koloru.
W pęknięciach między tym, co malarskie i rysunkowe ujawniają się wpływy fotografii. Są to uchwycone w fotograficznej manierze, zniekształcone odniesienia do rzeczywistości albo też wspomnień i halucynacji, jakby powidoki rozedrganych zdarzeń, ledwie zapamiętanych, a dodatkowo poddanych nieubłagalnemu upływowi czasu.
Artysta brał udział w wystawach w kraju i za granicą, jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Kanadzie.
„Projekt Between Layers obejmuje kilkanaście prac malarskich nawiązujących do przenikania się światów malarstwa i fotografii. Są tu staranne kadrowanie obrazu wywodzące się z wieloletniej pracy jako fotograf, jak i pewien rodzaj manipulacji obrazem. Są tu też moje wizualne pasje, od lat zarejestrowane w kadrach wybranych fragmentów rzeczywistości oraz narzucające się nowe skojarzenia, posługujące się skrótem graficznym, wykorzystujące tropy dokumentalne i ślady pamięciowe.
Eksponowane prace charakteryzują się odważnym kolorem i wariacjami na dwa tematy: geometria i humanizm. Wykonane za pomocą taśmy maskującej obrazy przywołują niecodzienne połączenie radości tworzenia i racjonalnej dokładności. Można by pomyśleć, że malarstwo i fotografia są wiodącym tematem tych obrazów, tak jest jednak tylko częściowo. Prace mają pewną ilość przypadkowej, nieplanowej akumulacji, jak obraz pt. KATEDRA P., są często intensywne w barwie i kompozycji, chaotyczne, skąpane w ogniu tworzenia i destrukcji. Mają też spokój (eteryczną poświatę), który jest efektem wielokrotnego usuwania farby i nakładania nowej warstwy. To swego rodzaju kamuflaż.
Zastosowane: forma i język malowania sprawiają, że jestem zarazem nierozdzielny od doświadczeń życiowych, jak rodzic lub nauczyciel, oraz niczym nieskażony – jak dziecko. Stworzony w ten sposób obraz nie jest linearny, lecz meandryczny. Zakłóca logiczną percepcję postrzegania moich prac.
Tak jak Heidegger pyta: czym jest „nicość”?, tak ja pytam o to: co jest „Between Layers”? Nie ma jednoznacznych odpowiedzi”.
Wojciech Idźkowski
Patronat medialny: Artinfo.pl